Jaarprijs van de Stichting 1443 voor project Sambulawan

De Jaarprijs 2015 van de Stichting 1443 gaat dit jaar naar het project Care and Share Sambulawan. Een ontwikkelingsproject voor de hulpbehoevende bevolking van  Sambulawan op de Filipijnen. Op zondag 17 januari reikte de voorzitter van de Stichting 1443, burgemeester Rianne Donders-De Leest de prijs uit aan mevrouw Karen van der Wal en de heer Bas Doorduin. Aan de prijs is een bedrag van 500 euro, een oorkonde en een beeldje gekoppeld.

Al tientallen jaren wordt vanuit onze regio ontwikkelingshulp geboden in het plaatsje Sambulawan op de Filippijnen. Projecten die variëren van het opzetten en faciliteren van een basisschool, tot het organiseren van medische zorg in het dorp. Ook wordt de bevolking geleerd hoe ze met weinig middelen zelfvoorzienend kunnen zijn, door het opzetten van een landbouwcoöperatie, het boren van een waterput en de aanleg van een droogvloer voor de rijstoogsten. Door te investeren in het overdragen van kennis en vaardigheden, wordt erin geïnvesteerd om de lokale bevolking zelfredzaam te laten zijn.

In november 2013 Werden de Filipijnen getroffen door de tyfoon Haiyan. Ook Sambulawan op een van de zuidelijke eilanden werd daarbij hevig getroffen. De vrijwilligers van het project startte hierop in Nederland een hulpactie. Dankzij deze actie kon het dorp weer worden opgebouwd en hebben de inwoners weer voorzieningen en nieuwe mogelijkheden gekregen.

Met het uitreiken van de Jaarprijs 2015 spreekt Stichting 1443 haar waardering uit voor allen die zich inzetten voor ontwikkelingshulp en de steun voor hulpbehoevende mensen buiten onze regio. Steun die dikwijls gegeven wordt vanuit een christelijke overtuiging en een barmhartig hart. Ook in dit project is diaconie de drijfveer van de vrijwilligers.

Foto:Frans Huijbers